Wanneer een economische recessie toeslaat, ontstaat er druk op jouw liquiditeit. Om de betalingsrisico's tot een minimum te beperken, zal je rekeningen op een continue basis actief moeten beheren.
Het is daarom van cruciaal belang om kredietrisico's in moeilijke tijden te monitoren. Van een verstoorde supply chain tot een zwakkere mondiale vraag, bedrijven worden geconfronteerd met tal van obstakels om handel te drijven binnen Europa en de rest van de wereld. Perioden van economische stress dienen een stimulans te zijn om het creditmanagementproces - voor zowel nieuwe als bestaande klanten - én het debiteurenbeheer onder de loep te nemen, zodat jij problemen vroegtijdig kunt opsporen en niet voor verrassingen komt te staan.
Bij de beoordeling van nieuwe klanten raden wij je aan om altijd een kredietwaardigheidscheck uit te voeren, waarbij informatie wordt verzameld over de financiële positie van een afnemer, de prestaties van de sector en de vooruitzichten voor de landen waarin ze actief zijn. Door jouw (potentiële) klanten te checken, kan je het betalingsrisico en de kans op wanbetaling voorkomen.
Alsje zeker bent van het kredietrisico van een afnemer en de onderneming als klant wilt accepteren, is het stellen van passende betalingsvoorwaarden een belangrijke stap in het risicobeheerproces. Het aanbieden van krediet is een erkende manier om bedrijven te helpen hun bedrijf te laten groeien. Bedrijven kunnen echter verschillen in hun aanpak voor nieuwe afnemers. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met alleen vooruitbetaling aan te bieden gedurende de eerste paar maanden, om zo een relatie op te bouwen. Je kunt ook onmiddellijk kredietvoorwaarden aanbieden als jij je na een evaluatie comfortabel voelt bij het kredietrisico.
Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee je een stabiele relatie hebt opgebouwd. Het is daarom belangrijk om ook de financiële positie van bestaande klanten te controleren. Het kan worden vergeleken met de waarschuwing op beleggingsproducten, dat "in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst". Dit concept geldt ook voor afnemersrelaties, vooral wanneer de handelsomstandigheden moeilijk zijn. Alleen door een onderneming, haar bedrijfstak en de landen waarin zij actief is regelmatig te beoordelen, kan je een goed beeld vormen van hun vermogen om aan betalingen te voldoen.
Naast een regelmatige evaluatie van het kredietrisico dienen bedrijven minimaal maandelijks hun vorderingen te controleren, aangezien deze als vroegtijdige waarschuwingsindicator kunnen dienen. Voor bestaande klanten heb je een betalingshistorie, dus als gewoonlijk betrouwbare bedrijven te laat betalen, is dat een teken om het bedrijf in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat je een grondig inzicht hebt in het kredietrisico. Als ze bijvoorbeeld actief zijn in een land waar de toeleveringsketen is verstoord of in een sector waar de vraag is gedaald, zal dit waarschijnlijk van invloed zijn op hun vermogen om betalingen te verrichten.
Zodra je hebt vastgesteld welke klanten een betalingsachterstand dreigen op te lopen, wil je als ondernemer actie ondernemen om de kans op oninbare vorderingen zo klein mogelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld jouw betalingsvoorwaarden aanpassen en overgaan op kortere betalingstermijnen of - als jij je goed voelt bij het kredietprofiel van een klant op lange termijn - aanbieden het aantal dagen juist te verlengen dat de klant nodig heeft om een factuur te betalen.
Voor bedrijven zijn perioden van slechtere economische omstandigheden helaas onvermijdelijk. Als ondernemer is het belangrijk dat je over processen beschikt om potentiële problemen op te sporen en een oplossing aan te reiken voordat het te laat is.