Laat betalen slecht voor MKB

Ondernemers die aan het grootbedrijf leveren merken steeds vaker dat voorwaarden in hun nadeel worden aangepast. Niet alleen door prijzen, maar ook door het oprekken van betalingstermijnen.

Onderzoek van PWC laat zien dat het betalingsgedrag van grote bedrijven is verslechterd. “Het zijn de grote bedrijven met termijnen van 90 of 120 dagen die daarvoor verantwoordelijk zijn”, zegt directeur  Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. Danny Siemens, PWC-adviseur, licht toe:  “Bedrijven kijken nadrukkelijk naar hun werkkapitaal en hun cashpositie”. Het is dus een bewuste keuze om later te betalen.

Financieel voordeel

Wij zochten dit verder uit en kwamen tot een conclusie: bewust gebruikmaken van uitstaande facturen voor financieel voordeel is de op één na meest genoemde reden voor niet-tijdige betaling van B2B-facturen (34,0% respondenten in Nederland ten opzichte van 27,0% in West-Europa). Volgens Nederlandse respondenten komt dit vaker bij binnenlandse dan bij buitenlandse betalingen voor. Toch betalen ook buitenlandse klanten om deze reden vaker te laat vergeleken. Volgens 30% van de respondenten komt dit met name door de complexiteit van de betalingsprocedure.

Keihard buffelen

Michael van Straalen, voorzitter MKB-Nederland, ziet het gemak waarmee lasten en risico’s worden afgeschoven op het midden-en kleinbedrijf als een bedreiging voor de Nederlandse economie. Volgens hem denken zowel overheid als bonden dat MKB-ers weer helemaal terug zijn, terwijl steun aan het MKB nog steeds heel belangrijk is: “De omzetten stijgen gemiddeld. Echter niet in alle sectoren, niet bij alle bedrijven en niet in alle regio’s. Marges zijn nog flinterdun en het blijft elke dag keihard buffelen voor mkb-ondernemers en hun medewerkers.”

Late betalingen hebben een domino-effect op kleinere bedrijven en maakt dat ze enorm afhankelijk zijn van hun leveranciers. Om verder te kunnen groeien blijft  het hebben van voldoende werkkapitaal dus nog steeds cruciaal! Banken en verzekeraars kunnen hierin ondersteunen.

Loop geen risico en kies voor zekerheid - bescherm jouw bedrijf tegen wanbetaling

Een kredietverzekering beschermt jouw onderneming tegen schade die je oploopt door onbetaalde facturen. Jouw klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee je een stabiele relatie hebt opgebouwd. Met een kredietverzekering krijg je alsnog je geld als jouw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kan jij je focussen op dat waar je als ondernemer het beste in bent.

Wil je meer informatie over hoe een kredietverzekering jouw bedrijf kan helpen?

Wij helpen je graag verder