Onderverzekerd, controleer de hoogte van jouw limiet

Hoe zorgt je nu dat de limieten afgestemd blijven op jouw actuele behoefte?

Met jouw kredietverzekering dek je het risico af van onbetaalde facturen. Deze dekking wordt vastgesteld aan de hand van kredietlimieten op jouw debiteuren. Je vraagt deze aan via Atradius Atrium. In dit blog geven wij tips hoe je ervoor zorgt dat de limieten afgestemd blijven op jouw actuele behoefte, zodat jij nooit onderverzekerd bent.

Heb je nog geen kredietverzekering?

Lever je op rekening (krediet) aan andere bedrijven? Wil je jouw afschrijvingen op debiteuren voorkomen en jouw winst beschermen? Vraag een gratis adviesgesprek aan, wij adviseren je graag over hoe je risico’s kunt beperken.

Onderneem met zekerheid en beperk je risico's

Voorkom onderverzekering

Er is sprake van onderverzekering als je geen of een te lage limiet hebt op de debiteur waarmee je zakendoet. Als deze afnemer jouw rekening niet betaalt, wordt de schade dus niet of slechts deels vergoed. Een vervelende situatie.

 

We raden je daarom aan om goed in de gaten te houden dat jouw uitstaande saldo, eventueel vermeerderd met reeds geaccepteerde orders, nooit het bedrag van jouw limiet overschrijdt. Mocht dat toch het geval zijn, vraag dan direct een limietverhoging aan. Als je de verhoging slechts tijdens een bepaalde periode nodig heeft, kan je dat in jouw aanvraag vermelden. De risicoacceptanten van Atradius zullen deze toevoeging dan meenemen in hun beslissing en de verhoging op tijdelijke basis toekennen.

 

Kredietlimiet beter dan zelfbeoordeling

Veel van onze klanten maken gebruik van de mogelijkheid tot zelfbeoordeling. Dit betekent dat ze op basis van hun eigen betalingservaring of positieve informatie van een informatiebureau onder dekking van onze verzekering kunnen leveren aan hun afnemers. In de regel gaat het dan om bedragen tot € 15.000,-.

Uit recent onderzoek is echter gebleken dat klanten bij zelfbeoordeling vaak een te lage dekking hebben op het moment van faillissement van hun afnemer. Een deel van de vordering valt dan niet onder de dekking van de polis.

 

Het is daarom verstandig de kredietwaardigheid van jouw afnemers na te gaan door een kredietlimiet aan te vragen. Dan weet je altijd zeker dat je over actuele informatie beschikt en dat Atradius jouw afnemers continu volgt. 

Wil je vrijblijvend advies ontvangen?

Laat nu direct jouw gegevens achter