9 tips tegen identiteitsfraude

Identiteitsfraude is een relatief onbekende maar snel groeiende vorm van fraude. Persoonsgegevens worden gestolen en misbruikt. Hoe voorkom je dat jij slachtoffer wordt?

Identiteitsfraude gebeurt niet alleen op consumentenniveau, maar ook steeds meer bedrijven worden opgelicht. Veel ondernemers hebben inmiddels al schade ondervonden door identiteitsfraude. In sommige gevallen niet alleen financieel, maar ook op het gebied van reputatie. Want wanneer jouw naam wordt misbruikt om ondernemers op te lichten, kan dit enorme gevolgen hebben voor de langere termijn.

  • Bewaar vertrouwelijke gegevens niet onnodig
  • Sla vertrouwelijke gegevens alleen op beveiligde systemen op
  • Controleer de gegevens van jouw klanten voor de levering

Er zijn diverse vormen van identiteitsfraude, maar als ondernemer zijn er twee soorten waar je voornamelijk mee te maken kunt krijgen. In het eerste geval worden persoonsgegevens van jouw medewerkers, of jouw klanten misbruikt. In het tweede geval word je bedrijf misbruikt om producten of diensten aan te schaffen.

Wat kan je doen tegen identiteitsfraude?

Je kunt zelf een aantal stappen ondernemen om de risico’s op fraude te minimaliseren. De meeste adviezen lijken heel voor de hand liggend. Toch zetten we de belangrijkste tips nog even op een rij:

  1. Alle persoonlijke en financiële gegevens van je medewerkers, klanten en leveranciers zijn strikt vertrouwelijk. Bewaar geen informatie die niet nodig is, want bij misbruik kan dit grote gevolgen hebben.
  2. Vertrouwelijke gegevens dienen te worden opgeslagen op beveiligde systemen om virussen en hacken te voorkomen. Geef alleen medewerkers toegang tot vertrouwelijke gegevens wanneer zij deze informatie ook daadwerkelijk nodig hebben voor de dagelijkse werkzaamheden.
  3. Wees voorzichtig met voorbewerkte mailings of antwoordkaarten met persoonlijke klantinformatie, want ook deze gegevens kunnen worden misbruikt.
  4. Zorg voor een beveiligingscode op zakelijke mobiele telefoons, tablets en laptops. Zo kan worden voorkomen dat er na diefstal of verlies vertrouwelijke gegevens in de verkeerde handen terecht komen.
  5. Controleer ook bij inbraak of er geen documenten uit je financiële administratie, of papieren met inlogcodes of wachtwoorden missen.
  6. Voorkom handelstransacties met (frauderende) partijen door de gegevens van jouw (nieuwe) klanten te controleren vóór levering. Wanneer er niet wordt onderhandeld over de prijs, of als de bestelling te mooi is om waar te zijn, dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.
  7. Lever geen goederen op een marktplaats of een afgelegen loods. Het komt vaak voor dat de goederen na levering worden weggehaald en er geen spoor is van de bestellende partij. Wanneer het een bekende klant is waarmee je vaker zaken hebt gedaan, controleer dan altijd bij jouw contactpersonen of het inderdaad het juiste adres is.
  8. Voordat je tot betaling van facturen overgaat, is het belangrijk om de factuur te controleren. Is er inderdaad geleverd en is er ook een opdracht voor levering gegeven? En is de factuur wel van een leverancier, en niet van een oplichter? Wanneer rekeningnummers op de facturen zijn veranderd, kan dit een waarschuwing zijn.
  9. Wanneer je slachtoffer bent van identiteitsfraude, doe dan aangifte bij de politie en maak een melding bij de Fraudehelpdesk.

Loop geen risico en kies voor zekerheid

Een kredietverzekering beschermt jouw onderneming tegen schade die je oploopt door onbetaalde facturen. Je klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee je een stabiele relatie hebt opgebouwd. Met een kredietverzekering krijg jij alsnog jouw geld als je klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kan jij je focussen op dat waar je als ondernemer het beste in bent.

Wil je vrijblijvend advies ontvangen?

Laat nu direct jouw gegevens achter