Atradius Blog

Herken en voorkom faillissementsfraude

Geschreven door Herbert Kerkhoff | 16-8-22 11:23

Jaarlijks zijn er veel bedrijven die failliet gaan. In de meeste gevallen door financiële problemen, maar soms is er sprake van fraude. Dit noemen we faillissementsfraude.

In dit artikel bespreken we de vormen van faillissementsfraude, hoe je deze herkent en hoe je de schade kunt beperken.

Wat is faillissementsfraude?

Als een onderneming failliet gaat kan het voorkomen dat er fraude wordt gepleegd. De fraudeur maakt opzettelijk schulden bij een bedrijf en laat de onderneming daarna failliet gaan. De fraudeur kan ook een onderneming overnemen en deze express failliet laten gaan. Deze vorm heet faillissement met voorbedachten rade.

Een onderneming kan ook bewust schuldeisers benadelen. De fraudeur houdt dan bezittingen of geld geheim voor bedrijven die nog geld van hem krijgen. De fraudeur kan ook schuldeisers misleiden door goederen onder de marktprijs te voorkomen en sommige schuldeisers voorrang geven ten opzichte van andere schuldeisers.

Signalen van faillissement

Een onderneming gaat niet van de één op andere dag failliet. Als je het vermoeden hebt dat jouw klant in de financiële problemen zit is het van belang signalen tijdig te herkennen. Heeft je klant bijvoorbeeld een hoog personeelsverloop, onregelmatige bestellingen en betalingen? Dit zijn signalen van financiële problemen en wellicht aanstaand faillissement. 

Wat kan je doen bij faillissementsfraude?

Denkt je dat je te maken hebt met faillissementsfraude? Maak dan een melding bij de Fraudehelpdesk en neem contact op met de curator. Het is belangrijk informatie met de curator te delen over de failliete ondernemer die jou nog geld schuldig is. Hiermee beoordeelt de curator of er sprake is van wanbeleid door de schuldenaar. Als dit zo is zal de curator het gehele faillissementstekort van hem vorderen. De curator kan er ook voor kiezen transacties van de schuldenaar die nadelig zijn voor schuldeisers, terug te draaien.

Weet met wie je zaken doet?

Zorg dat je voldoende inzicht hebt in de financiële situatie van jouw afnemers en blijf dit monitoren. Op deze manier kunt financiële schade voorkomen door tijdig in te grijpen. Je kunt bijvoorbeeld een kredietwaardigheidscheck doen van een nieuwe potentiële klant (of een bestaande klant). Bij de Kamer van Koophandel kan je van tevoren gegevens opvragen die het nodige inzicht geven. Andere partijen, zoals kredietverzekeraars kunnen ook zo’n check voor jou uitvoeren.