Je bent erachter gekomen dat er in het buitenland veel kansen en mogelijkheden liggen voor zakendoen en je besluit de stap te nemen om te exporteren.
Exporteren naar het buitenland vereist voorbereiding, doorzettingsvermogen en vooral ook geduld. Tussen het moment dat je de stap maakt naar het buitenland en het moment dat de eerste factuur wordt verstuurd kan twee tot drie jaar zitten.
Geduld is dus een schone zaak voor de internationale ondernemer. Bovendien dien je rekening te houden met zaken zoals nieuwe culturen, wetgeving en marktonderzoeken.
Exporteren naar het buitenland is een goede manier om de omzet en winst te vergroten, vooral met het oog als de Nederlandse markt verzadigd is door jouw dienst of product. Groei is daarom ook de belangrijkste reden voor ondernemers om te exporteren. Exporteren naar het buitenland maakt jouw onderneming minder afhankelijk van de Nederlandse markt en je kunt risico, zoals bijvoorbeeld jouw omzet, verspreiden over een grotere regio.
De stap naar het buitenland kan ook goed uitpakken voor de interne groei van jouw bedrijf. De manier van zakendoen is in ieder land verschillend. Dit is een kans om goed naar een anders land te kijken en hier wellicht van te leren. Door concurrentie wordt een onderneming uitgedaagd om sneller nieuwe diensten en producten te ontwikkelen.
Je maakt kennis met nieuwe systemen en andere personen die jou kritisch laten kijken naar jouw huidige manier van zakendoen. Door een frisse blik ontwikkelt jouw onderneming op het gebied van bijvoorbeeld dienstverlening, marketing, (after)sales en prijsbeleid.
Zoals we eerder in dit artikel hebben aangekaart, dien je, je goed voor te bereiden als je de stap naar het buitenland maakt. Een paar punten waar je rekening mee dient te houden zijn:
Net zoals een incassoprocedure in Nederland zal een internationaal incassobureau eerst een minnelijke incassoprocedure opstarten. Hierbij is het van belang dat degene die voor je deze procedure opstart kennis heeft van het betreffende land. De taal spreken is daarbij uiteraard vanzelfsprekend. Daarnaast is het ook belangrijk dat er kennis is van de cultuur en de gebruiken van het desbetreffende land. Dit blijkt in de praktijk namelijk een grote succesfactor te zijn. Met deze kennis is het internationaal incassobureau veel beter in staat om jouw klant te bewegen om tot betaling over te gaan. Bovendien is het treffen van een betalingsregeling aanzienlijk makkelijker te regelen wanneer het internationale incassobureau kennis heeft van de cultuur en de gebruiken.
Ben je na het lezen van dit artikel nog enthousiaster geworden om internationaal zaken te doen? Atradius adviseert je graag over de kansen en informeert jou hoe je risico’s kunt beperken, hoe je de omzet veilig kunt stellen en wij geven je financieel inzicht in jouw afnemers. Wij bieden voor elk type bedrijf en elk type risico een oplossing. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen of heb je een specifieke vraag?