8 tips voor een goed ondernemingsplan
Met een adequaat ondernemingsplan vergroot je de kans dat jouw startende onderneming lange termijn succes behaald. Een bedrijfsplan maken geeft je als ondernemer waardevol inzicht. Hiermee creëer jij jouw eigen leidraad – waarmee je de startfase succesvol ontgroeid. In dit artikel vind je acht tips die je direct in kunt zetten om jouw eigen ondernemingsplan te maken.
Wat zet ik in mijn ondernemingsplan?
In een goed ondernemersplan dienen in ieder geval de onderstaande punten voor te komen. Door de onderstaande handvatten te gebruiken om jouw eigen bedrijfsplan te maken, weet je zeker dat je een adequaat plan maakt.
1. De toegevoegde waarde
Wat ga je precies doen en welke toegevoegde waarde lever je daarmee aan jouw klanten? Probeer het antwoord op deze vraag te formuleren in één duidelijke zin. Hier kom je tot de kern van jouw onderneming. Deze kernzin kan je ook later gebruiken om in één regel helder te maken wat jouw onderneming doet. Bijvoorbeeld voor op je website. Beschrijf in dit onderdeel ook wat jou onderscheidend maakt ten opzichte van jouw concurrenten. Waarom dienen je toekomstige klanten voor jou te kiezen en niet voor de concurrent?
2. Je doelgroep
Wie zijn jouw potentiële klanten? Probeer je doelgroep indien mogelijk te segmenteren en gedetailleerd te beschrijven. Dit helpt je in een latere fase, wanneer je met marketing aan de slag gaat. Hoe gedetailleerder jouw antwoord op deze vraag, hoe gerichter je ook de boodschap kunt maken richting deze potentiële klanten. Daarnaast kan je met het formuleren van de doelgroep bepalen hoe en waar je deze het beste kunt bereiken.
3. Je marktgrootte
Wat is je marktpotentieel? Dit geeft een goed inzicht in de kansen en bedreigingen die er voor jouw op te starten onderneming zijn. Daarmee wordt ook helder of je onderneming bestaansrecht heeft.
4. De concurrentie
Wie zijn jouw grootste concurrenten? Hier breng je de belangrijkste concurrenten in beeld. Geef een gedetailleerde beschrijving. Wat is hun aanpak en op wie richten zij zich? Dit kan je goed gebruiken als best practice, maar ook om een onderscheidende aanpak te creëren.
5. Je product / dienst
Wat is je product of dienst – en hoe ga je deze verlenen? Geef hier exact weer wat jouw product of dienst is. Beschrijf hierin ook hoe je te werk gaat. Hoe ga je de dienst verlenen? Hoe ga je het product produceren of importeren? Hoe breed of smal wordt jouw assortiment?
6. Verdienmodel
Hoe ziet je verdienmodel eruit? Wat is jouw toegevoegde waarde waard? En hoe ga je dat doorberekenen aan jouw klant zodat er een rendabel verdienmodel uitkomt?
7. Hoe vertaal ik mijn plan naar een realistische prognose?
Dit onderdeel van het ondernemingsplan, het financieel plan, is lastiger voor menig ondernemer. Het beantwoorden van deze vraag is echter essentieel, omdat dit je het meest waardevolle inzicht geeft. Namelijk of jouw plannen een rendabele onderneming tot gevolg hebben.
In dit deel komt ook de liquiditeitsprognose terug. Heel simpel gezegd geeft dit aan hoe het verloop op je bankrekening gaat zijn. Wat moet je eerst betalen, alvorens er omzet op jouw rekening binnenkomt? De liquiditeitsprognose geeft ook het belang van een strak debiteurenbeheer aan. Want wat gebeurt er met jouw bankrekening, wanneer je debiteuren te laat betalen? Is die reserve er op jouw bankrekening, of heb je dan een rekening courant krediet van de bank nodig?
8. Verzekeringen
Welke risico’s spelen er straks binnen jouw onderneming? En hoe wens je deze af te dekken?
Wanneer je met debiteuren te maken krijgt, dan speelt het debiteurenrisico in dit onderdeel van jouw ondernemingsplan een grote rol. Deze kan je bijvoorbeeld afdekken met mkbZeker van Atradius.